Du är nu vid innehållet

Betala hyra

Som kund hos Kalmarhem betalar du din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du din hyresfaktura skickad till dig digitalt där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald. 

Hyresfakturan får du någon gång mellan den 12:e till 15:e varje månad och du hittar den under fliken Min hyra på Mina sidor. Under denna fliken sparas alla dina hyresfakturor. På din digitala faktura kan du se din betalningsinformation, OCR-nummer och ditt hyressaldo. För dig som är ny hyresgäst hos oss kommer informationen om din hyresbetalning finnas tillgänglig två veckor innan inflyttning.

Om ekonomiska problem uppstår

Ibland händer oförutsedda saker i livet som påverkar den personliga ekonomin. Det kan vara en skilsmässa, förändrade anställningsvillkor, dödsfall eller annat som på något sätt påverkar förmågan att betala räkningar i tid.

På Kalmarhem hanterar vi ekonomiska frågor varje dag. Det är mänskligt att någon gång drabbas av betalningsproblem, men tillsammans kan vi försöka reda ut din situation innan skulderna ökar för mycket. Vi vill därför att du kontaktar oss direkt om du märker att du har problem med hyresbetalningen.  Det gör du antingen via vårt kontaktformulär, via telefon 0480-44 75 00 eller genom ett besök i Bobutiken på Larmtorget 3. Vi hanterar alla ärenden individuellt och försöker alltid anpassa lösningarna efter dina förutsättningar samtidigt som de ska möta vår ägares krav och instruktioner.

Hur du vill betala din hyra bestämmer du själv – vi erbjuder ett antal olika alternativ

Autogiro 

Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt konto samma dag som fakturan förfaller till betalning förutsatt att du har täckning på ditt konto dagen innan förfallodagen. Du måste själv se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto senast klockan 23.59 dagen innan dragningen sker för att betalningen ska kunna göras. Om det saknas täckning på kontot kommer vi göra ytterligare uttagsförsök under de kommande tre vardagarna (med vardag avses inte lördag, söndag, annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton). Information om antalet uttagsförsök lämnas av betalningsmottagaren.

Vill du betala med autogiro fyller du i vår blankett för autogiromedgivande och skickar eller lämnar in den till oss. Blanketten hittar du här!

E-Faktura

E-faktura innebär att en elektronisk faktura skickas till din internetbank. Allt är redan ifyllt åt dig – du slipper med andra ord skriva in postgiro, OCR-nummer, belopp och förfallodag. Det enda du behöver göra är att granska och godkänna fakturan för betalning – snabbt, smidigt och miljövänligt!

För att anmäla e-faktura loggar du in på din internetbank där du gör en ansökan. Använder du inte internetbank idag får du kontakta din bank som hjälper dig vidare med att aktivera detta. Tänk på att din ansökan om e-faktura måste anmälas före den 10:e samma månad som du vill att ändringen ska börja gälla. Denna ansökan gör du endast en gång. Om du betalar med autogiro måste du avsluta den tjänsten för att e-faktura ska fungera.

Internationella betalningar

För betalning med kreditkort rekommenderar vi Forex Bank.

Bankuppgifter för betalning från utländsk bank:

  • IBAN: SE52 95000099603403768264
  • BIC / SWIFT: NDEASESS

OBS! Tänk på att alltid skriva ditt namn och OCR-nummer på betalningen. Observera att du måste betala i SEK, inte i EUR / USD.

Vårt organisationsnummer: 556526-5906

Plusgiro: 4830603-9