Du är nu vid innehållet

Betala hyra

Som boende hos oss betalar du din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du din hyresfaktura skickad till dig digitalt där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald. 

Hyresfakturan får du någon gång innan den 15:e varje månad. På hyresfakturan finns betalningsinformation, OCR-nummer och ditt hyressaldo. Du kan se dina hyresfakturor under ”Min hyra” på Mina sidor. För dig som är ny kund hos oss kommer informationen om din hyresbetalning finnas tillgänglig två veckor innan inflyttning.

Det finns olika sätt att betala hyran på:

  • Autogiro
  • E-faktura
  • Manuellt

Autogiro

Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt konto samma dag som fakturan förfaller till betalning förutsatt att du har täckning på ditt konto dagen innan förfallodagen.

Gör så här för att ansluta dig till autogiro

  • Ansökan kan göras digitalt under fliken ”Mina hyresavier/fakturor” på Mina sidor.
  • Det går också bra att fylla i vår blankett för autogiromedgivande och skicka eller lämna in den till oss. När ditt autogiro har registrerats får du ett sms från oss som bekräftelse.

E-Faktura

E-faktura innebär att hyresfakturan skickas direkt till din internetbank. Allt är redan ifyllt åt dig, det enda du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna betalningen.

Gör så här för att ansluta dig till e-faktura

  • Gå in på din internetbank och anmäl att du vill betala din hyra med e-faktura.
  • Tänk på att din ansökan måste anmälas före den 7:e samma månad som du vill att ändringen ska börja gälla. Denna ansökan gör du endast en gång.
  • OBS! Om du betalar med autogiro måste du avsluta den tjänsten för att e-faktura ska fungera.

Internationella betalningar

Du betalar din hyra digitalt genom att använda en betaltjänst som Wise eller Trustly.

Bankuppgifter för att göra betalningar från en utländsk bank:

  • IBAN: SE52 95000099603403768264
  • BIC/ SWIFT: NDEASESS

Kontoinnehavare: Kalmarhem AB
Bankens namn: Nordea Bank Abp, filial i Sverige
Adress: Smålandsgatan 17, 111 46 Stockholm

Skriv alltid ditt namn (om det är möjligt) och OCR-nummer på betalningen. Observera också att du måste betala i SEK. Kontakta oss på kundservice@kalmarhem.se om du har problem med betalningen.

Om ekonomiska problem uppstår

Ibland händer oförutsedda saker i livet som påverkar den personliga ekonomin. Det kan vara en skilsmässa, förändrade anställningsvillkor, dödsfall eller annat som på något sätt påverkar förmågan att betala räkningar i tid.

På Kalmarhem hanterar vi ekonomiska frågor varje dag. Det är mänskligt att någon gång drabbas av betalningsproblem, men tillsammans kan vi försöka reda ut din situation innan skulderna ökar för mycket. Vi vill därför att du kontaktar oss direkt om du märker att du har problem med hyresbetalningen.  Det gör du antingen genom att mejla ekonomiavdelningen genom kundservice@kalmarhem.se, telefon eller ett besök i Bobutiken på Larmtorget 3. Vi hanterar alla ärenden individuellt och försöker alltid anpassa lösningarna efter dina förutsättningar samtidigt som de ska möta vår ägares krav och instruktioner.

Vad händer om jag är sen med hyran?

En försenad eller utebliven hyresbetalning kan leda till att du i längden förlorar ditt hyreskontrakt. Här nedan beskriver vi vad som händer om du inte betalar din hyra i tid.

  1. Påminnelse 1
    Efter ett par dagar får du en sms-påminnelse från oss.
  2. Påminnelse 2. +60 kr
    Efter några dagar får du ytterligare en påminnelse. Då tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor som debiteras på din nästkommande faktura.
  3. Inkassokrav. + 180 kr
    Om du inte betalar påminnelsen får du ett inkassokrav från Intrum som är vårt inkassobolag. Inkassokravet kostar 180 kronor. Utöver det tillkommer en dröjsmålsränta, vilket innebär att en ränta tillkommer för varje dag som det dröjer innan hyran blir betald.
  4. Kronofogden. +720 kr
    Betalar du inte inkassokravet inom 8 dagar går ärendet vidare till ett betalningsföreläggande hos Kronofogden och kostnader på 720 kr tillkommer. Ett betalningsföreläggande innebär att skyldigheten att betala hyresskulden fastställs genom ett utslag. Du riskerar att bli av med din bostad och belastas med en betalningsanmärkning vilket försämrar din kreditvärdighet i form av att du kan nekas att låna pengar på banken, byta bostad, köpa varor mot faktura, eller teckna telefonabonnemang etc. En betalningsanmärkning finns kvar i tre år och utfärdas av kreditinstituten.
  5. Kronofogden, verkställighet avhysning. +600 kr
    Om du efter tre veckor fortfarande inte har betalat skulden förlorar du din rätt till bostaden. Vi tar då ställning till om du ska avhysas, alltså vräkas från din bostad, och Kronofogden sätter ett datum när det kommer att ske.

Vad händer om jag har blivit avhyst?

Du har då hamnat i en mycket svår situation. Du har förlorat ditt hyreskontrakt och har troligtvis en skuld till oss som hyresvärd. Det kan därför bli mycket svårt för dig att skaffa en ny bostad.

Vad händer på avhysningsdagen?

  • Om du inte har flyttat frivilligt innan avhysningsdagen kommer vi tillsammans med Kronofogden till din bostad och byter lås. Det kan eventuellt tillkomma kostnader för låsöppning samt cylinderbyte.
  • Om du då inte har flyttat dina saker från bostaden töms den sedan av Kronofogden som magasinerar dina saker under en begränsad tid. Kostnader för städning, tömning av bostaden samt eventuellt magasinering tillkommer. Om du inte hämtar dina saker inom denna tid säljs eller slängs det.