Du är nu vid innehållet

Trygghet och trivsel

Att du som bor hos oss trivs och känner dig trygg i ditt kvarter är otroligt viktigt för oss.

Som boende i ett flerfamiljshus finns många möjligheter till gemenskap och trivsel, men det ställer också krav på att visa hänsyn och att inte störa grannar, oavsett tid på dygnet. I ett flerfamiljshus är det sällan helt tyst men du ska aldrig behöva acceptera skrik och bråk, hög musik en längre period eller spring i trapphus. Alla har rätt till lugn och ro i sitt hem.

Vi uppmanar alla att visa respekt och förståelse för varandra. Genom att visa hänsyn till varandra ökar förutsättningarna att både du och dina grannar ska få det trivsamma boendet som ni båda önskar. En bra kontakt med grannar leder ofta till en ökad gemenskap och trygghet. Kanske kan din granne hålla ett öga på din lägenhet om du ska resa i väg?

Att bo tillsammans med grannar

Naturligtvis ska du och din familj kunna leva normalt i hemmet utan att vara oroliga för att betraktas som störande av grannar. I ett flerfamiljshus är ditt tak någon annans golv och ett visst mått av oljud är ofrånkomligt. Att fester och musik förekommer i viss utsträckning behöver man vara beredd på att tåla. Den som jobbar natt kan inte kräva att det ska vara helt tyst under dagarna för att kunna sova, likväl som en person med allergi inte kan kräva att grannar ska sluta använda parfym.

Dagtid förekommer ofta ljud från exempelvis lekande barn, tv-apparater, ljud från tvättstugor eller renoveringar. Ljud på dagtid får förstås förekomma i större omfattning än ljud under sena kvällar och nätter. Lekande och gråtande barn kan upplevas störande men är normalt inte en störning. Vid störningsärenden som handlar om oljud från grannar tittar vi även på vad det är för typ av byggnad – ett gammalt hus är ofta mer lyhört och då får man ha större acceptans för ljud än i ett nybyggt hus.

Alla ärenden är unika, därför är det viktigt för oss att vara objektiva och att båda parter känner sig hörda och blir likadant behandlade.

Min granne stör mig

Upplever du att du blir störd i din bostad ska du, om möjligt, i första hand prata med din granne eftersom personen kanske inte ens är medveten om att du störs. Om det inte leder till någon förändring kontaktar du vår kundservice, så hjälper vi dig vidare. Utanför våra öppettider kontaktar du vår trygghetsjour Avarn på telefon 0480 – 225 20.

Exempel på störningar kan vara:

  • Hög musik under en längre stund eller en högljudd fest.
  • Att någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen/natten.
  • Att någon använder tvättmaskin sent på kvällen/natten.
  • Grillning på balkong/uteplats som orsakar grillrök.

Vad händer när du ringer trygghetsjouren?

  • Du uppger ditt namn (men är självklart anonym för den som stör).
  • Trygghetsjouren åker till platsen och bedömer om en störning pågår. Ibland vill de komma in i din bostad för att lyssna efter oljud.
  • Vid konstaterad störning ber trygghetsjouren den som stör att dämpa sig.
  • Trygghetsjouren återkopplar dig via telefon efter eventuell åtgärd.
  • Fortsätter störningen när trygghetsjouren lämnat platsen är det viktigt att du ringer trygghetsjouren igen.

Trygghetsjouren meddelar alltid oss om en störning har ägt rum. Vi påbörjar då ett ärende för att vidare utreda vad som har skett. I de fall en störning är konstaterad skickas ett brev hem till personen som stört, och i brevet informerar vi om vilka regler som gäller boendet.

Om störningen fortsätter, eller om störningen redan vid första tillfället anses som mycket allvarlig, får den störande ytterligare brev med information om att hyresavtalet kan komma att sägas upp om beteendet inte förändras omgående. Samtidigt informeras socialtjänsten som påbörjar en utredning om orsaken till störningarna.

Har du fått besök av trygghetsjouren, som konstaterat störning?

När trygghetsjouren konstaterat en störning, påbörjar vi ett ärende på dig som orsakade störningen. Vi ser över vad som har hänt och skickar ett rekommenderat brev med en anmodan om rättelse hem till dig. Om det inte sker några fler störningar efter detta så avslutas ärendet.

Om störningarna fortsätter kommer du som stör bli debiterad utryckningskostnaden. Du kommer också att få ytterligare en anmodan om rättelse med information om att ditt hyresavtal kan komma att sägas upp vid fortsatta störningar.

Rökning

Bor du i ett av våra rökfria områden är det inte tillåtet att röka i den egna bostaden, på balkong, uteplats, i trapphus, gemensamma utrymmen eller i anknytning till entréer, miljöhus, cykelrum eller parkering. I vårt övriga fastighetsbestånd ser vi gärna att du inte röker på din balkong/uteplats men det finns inget förbud, däremot är samtliga gemensamma utrymmen i våra fastigheter helt rökfria.

Röklukt lätt sprider sig genom ventilation och in genom öppna fönster och dörrar. Hör därför gärna med dina grannar om de störs och anpassa rökningen efter det.

Om du röker på din balkong, uteplats eller kring entréer ansvarar du för att din fimp inte skräpar ner, eftersom glödande fimpar kan förorsaka brand och kan i värsta fall sprida sig till övriga i huset.

Misstanke om brott

Om du misstänker att ett brott sker ska du kontakta polisen. Ring 112 vid akuta händelser som till exempel bråk eller slagsmål. För ärenden som inte är pågående eller akuta ringer du i stället 114 14.
Via polisens hemsida kan du enkelt lämna tips eller anmäla ett brott!

Misstanke om djur som far illa

Om du ser eller befarar att ett djur far illa, ska du göra en anmälan till Länsstyrelsen. På Länsstyrelsens hemsida kan du läsa mer om i vilka fall du ska vända dig till Länsstyrelsen eller till polisen för en anmälan.

Är du orolig av omtanke för din granne?

Misstänker du att något inte står rätt till hos din granne? Du har ingen skyldighet att kontakta oss om du anar oråd, men ibland kan ett samtal göra stor skillnad för den som eventuellt far illa. Vid misstanke om barn som far illa kan du göra en anonym orosanmälan via Kalmar kommuns e-tjänst. Även om din orosanmälan inte gäller ett barn kan du ringa Kalmar kommuns växel på 0480 – 45 00 00 för att bli kopplad till rätt person, och för akut anmälan utanför kontorstid finns Sydostjouren på telefon 020 – 45 39 00.

 

Texten uppdaterades: 11 juni, 2021