En felanmälan gör du för att anmäla ett fel i din bostad. Det kan vara en läckande kran, ett fönster som är svårt att stänga eller en köksfläkt som krånglar. Om ett akut fel inträffar under en kväll eller på helgen ringer du jouren.
Så här gör du
Felanmäla kan du göra dygnet runt på Mina sidor. När vi har tagit emot din anmälan hör vi av oss till dig inom 24h. Om du skapar en felanmälan på en fredag eller dag innan helgdag återkommer vi till dig nästkommande vardag.
Felanmälningar prioriteras utifrån hur viktiga de bedöms vara för ett funktionellt boende. Om vi får in många ärenden med hög prioritet kan hanteringstiden ibland bli lite längre för ärenden med lägre prioritet.
OBS! Behöver du avboka din felanmälan, eller har du frågor kring ditt ärende? Mejla eller ring till oss! Tänk på att om du har olika saker som behöver åtgärdas, måste du skapa en felanmälan per åtgärd.
Journummer för akuta fastighetsskador
Kontakta jouren endast vid mycket akuta ärenden. Tänk på att om felet inte är akut, det vill säga en fara för person eller fastighet, kan du själv få bekosta uppdraget.
Telefon: 010 – 357 00 01
Telefontid: Vardagar efter att kundservice har stängt samt helgdag. Se våra öppettider här.
Nyckel i tub/iLOQ serviceläge
När vi på Kalmarhem ska utföra servicearbeten hos dig behöver vi komma in i din bostad*. Om du inte kommer vara hemma under tiden vi utför servicearbetet kan du hänga din nyckel i kedjan som är fäst i tuben och meddela oss att denna får användas för att komma in i din bostad. Vi har ingen huvudnyckel till din bostad utan kan enbart öppna tublåset som sitter intill eller i din ytterdörr och vi går aldrig in i din bostad utan ditt medgivande. För att du ska känna igen oss när vi kommer hem till dig bär vi alltid på vår Kalmarhem-legitimation. Att du känner dig trygg och säker är viktigt för oss!
Har du en iLOQ-cylinder aktiverar du serviceläget inför vårt besök. Efter besöket avaktiverar du serviceläget.
* I de fall vi kommer hem till dig vid en avtalad tid och du inte är på plats, har missat att hänga nyckel i tuben eller inte ställt iLOQ-knappen i serviceläge kommer du att debiteras en kostnad med anledning av att vi inte har haft möjlighet att utföra ärendet. Se aktuella priser i vår kundprislista.
Fixa själv!
Vi finns till för dig om något i din bostad går sönder eller inte fungerar som det ska – men vissa saker kan du snabbt fixa själv, på egen hand! Här har vi samlat 7 korta instruktionsfilmer som visar sådant som är bra att kunna om du behöver fixa något i och kring din bostad.