Du är nu vid innehållet

Felanmälan

Behöver du göra en felanmälan? Det gör du allra enklast digitalt på Mina Sidor. Logga in med personnummer och lösenord och lägg in din felanmälan. Handläggningstiden för normala ärenden är fem arbetsdagar. Vid storhelger tar det fem – tio arbetsdagar.

Till felanmälan

Journummer för akuta fastighetsskador

Kontakta jouren endast vid mycket akuta ärenden. Tänk på att om felet inte är akut, det vill säga en fara för person eller fastighet, kan du själv få bekosta uppdraget.

Telefon: 0480 – 44 75 99
Telefontid: Vardagar efter att kundservice har stängt, se våra öppettiderLördag till söndag, samt helgdag 00.00-24.00

Trygghetsjour

Om du upplever att du blir störd i din bostad så kontaktar du trygghetsjouren.

Telefon: 0480 – 225 20

Inför kommande vintersäsong

Snart kommer snön och inför kommande vintersäsong vill vi upplysa dig som bor hos oss om hur vi tillsammans med vår entreprenör förväntas sköta din utemiljö för din säkerhet och framkomlighet.

Vid halka och snöfall utför vår entreprenör snöröjning och halkbekämpning ute i våra bostadsområden. Mängden snö avgör hur och när denna snöröjning utförs. Vid mindre mängder kommer snöröjningen att ske genom skottning av entréer och trappor.

  • När snödjupet är mellan 5-7 cm ska snöröjning påbörjas på kommunikationsytor (entré och entréväg) och parkeringar inom vår tomtgräns. Entrévägar ska vara snöröjda snarast möjligt. Snöröjning och halkbekämpning får vid behov börja tidigast 04.00, och avslutas senast 23.00 eller enligt överenskommelse.
  • Snö på gångytor som överstiger 7 cm ska plogas inom 6 timmar.
  • Snö på körytor som överstiger 7 cm ska plogas inom 9 timmar.
  • Tänk på att en plogsväng tar cirka 4-12 timmar vilket innebär att det kan ha kommit mycket mera snö än 7 cm innan plogbilen kommer till ditt bostadsområde. Normalt påbörjas snöröjningen klockan 04.00 efter ett rikligt snöfall.

När det kommer ihållande snöfall med stora mängder måste våra entreprenörer ibland ta de prioriterade vägarna om igen innan vi kan komma till din gata. Vid kraftiga och ihållande snöfall blir det även svårare med halkbekämpning, eftersom det inte är mycket som kan göras innan nederbörden upphör. Vi uppmanar dig därför att alltid vara försiktig i snö och halka. Om möjligt, undvik att bege dig ut på vägarna!

Vid ihållande och stora snöoväder får vi många frågor kring snöröjning. Vi hoppas att vi kan underlätta för dig genom att besvara några av våra vanligaste frågor här nedan.

Varför är inte min p-plats plogad?
Våra entreprenörer plogar den allmänna ytan på parkeringen och naturligtvis försöker vi att ploga även tomma p-platser. Din p-plats kan få en snövall efter plogningen om din bil står parkerad när snöröjningen pågår. Du ansvarar själv för att skotta bort den för att komma fram.

Varför var inte parkeringsytan plogad en andra gång igen i morse efter snöfallet?
Därför att vi alltid prioriterar säkerhet. Vi måste se till att utryckningsfordon kan komma fram, att det är möjligt att ta sig in äldreboenden, särskilda boenden etc. När de prioriterade områdena är plogade, tar vi hand om de allmänna ytorna igen.

Varför plogar ni inte gatorna?
Gatorna är en del av Kalmar stads infrastruktur. Kalmar kommun ansvarar för att ploga gatorna, och vi ansvarar för våra områden.

För dig som bor i marklägenhet
Enligt hyresavtal gällande marklägenheter ansvarar hyresgästen själv för snöröjning framför egen entré.